Wahi Abd Rashid

FORMULA SELESAI MASALAH KEWANGAN

14379591_1155046727889205_2937080241995195429_o

Saya selalu terima mesej meminta pendapat tentang masalah kewangan. Salah satu contoh adalah mesej di atas. Susah juga nak jawab sebab saya tak tahu hujung pangkal kenapa dia lost dalam pengurusan kewangan? Mungkin nak minta formula ajaib bagaimana nak selesaikan masalah kewangan yang dihadapinya.

Walau bagaimanapun daripada pemerhatian saya ada satu formula ajaib yang ramai terlepas pandang. Perkara ini saya belajar dari mentor saya Dr Azizan Osman. Beliau menekankan tentang formula menjaga kebersihan kolam jiwa.

Menurut beliau kalau kolam jiwa bersih, Insya Allah rezeki yang datang adalah berkat dan sentiasa cukup walaupun sedikit. Tetapi kalau kolam jiwa tidak bersih, ada saja perkara yang membocorkan poket kita. Ianya datang dalam pelbagai bentuk seperti kereta rosak, kehilangan barang, kena tipu dan sebagainya.

Akibatnya duit yang masuk sentiasa bocor dan pastinya tidak pernah cukup. Untuk menjaga kolam jiwa, kita perlu menjaga hubungan dengan Allah dan juga manusia. Kalau hubungan dengan Allah tu, kenalah sentiasa bertaubat, ikut apa yang disuruh dan tinggalkan apa yang dilarang.

Kalau hubungan dengan manusia pula, mohon maaf kalau kita pernah buat salah dengan orang lain. Kalau ada yang pernah buat salah dengan kita maafkan mereka, jangan berdendam. Jangan sesekali menganiaya orang lain.

Nampak simple saja, tapi ramai yang abaikan. Masa program Dr Azizan Osman tu, kami belajar untuk solat taubat, mohon ampun dengan Allah, balik dari program kena mohon maaf dengan orang yang pernah kita buat salah, maafkan mereka kalau mereka pernah buat salah dan bersihkan hati daripada dendam.

Dalam kes saya, selepas program berkenaan hidup saya memang berubah 360º. Jarang sangat perkara pelik berlaku dalam hidup saya. Dari segi bisnes kereta sewa, Alhamdulillah tiada masalah, tiada kes kereta sewa hilang, kemalangan teruk kena tipu dan sebagainya. Ada juga ujian-ujian kecil yang Allah hantar, Alhamdulillah semuanya dipermudahkan.

Dalam kes gambar di atas, individu yang bertanya minta pendapat saya bagaimana untuk selesaikan masalah kewangan yang beliau hadapi. Kalau diikutkan income dari sewaan kereta tu dah masyuk, BMW F10, Honda Accord, Vellfire dan beberapa kereta MPV dan Sedan. Tapi pelik duitnya selalu tak cukup.

Nak dijadikan cerita baru-baru ni individu berkenaan ada menempah sebuah van dengan syarikat saya. Tarikh, masa dan harga semua dah setuju. Bila masa nak ambil van dia cakap tunggu sekejap. Lepas 2 jam dia terus mendiamkan diri. Call tak angkat whatapps tak balas. Penat staff kami menunggu.

Akhirnya staff kami pulang dengan tangan kosong. Van pula ambil dari syarikat lain dan terpaksa bayar ganti rugi 1 hari (sesetengah syarikat kereta sewa memang akan caj 1 hari kalau cancel last minute). Kalau tak bayar masam muka la jawabnya.

Bila ditanya rupanya begnya yang dimasukkan di dalam kargo penerbangan rosak dan hilang. Mungkin banyak nak pakai duit untuk beli pakaian baru sebab tu dia tak jawab call dan reply whatapps. Mungkin tak ada rezeki kami.

Tapi tindakan dia diam membisu, call tak angkat mesej tak reply dah menganiaya staff kami yang menunggunya selama 2 jam di lapangan terbang. Cancel pula tak beritahu dan buat dek saja tak tanya nak kena bayar ganti rugi ke apa.

Tetapi itu semua mungkin bukan rezeki kami, cuma bila ditanya kenapa dia selalu tak cukup duit, saya harap satu hari nanti dia faham jawapannya. Bersihkan kolam jiwa, jaga hubungan dengan Allah dan manusia, jangan menganiaya orang lain Insya Allah rezekinya pasti cukup.

Kepada yang selalu tak cukup duit tu, tengok balik hubungan dengan Allah, keluarga, kawan-kawan dan orang sekeliling. Pesanan ni pun untuk saya juga. Sama-sama ambil iktibar. Jaga kolam jiwa, formula simple je, tapi susah nak buat kan?

3 Thoughts on “FORMULA SELESAI MASALAH KEWANGAN

  1. Terima kasih Tuan Wahi atas perkongsian ini.

  2. Anonymous on September 19, 2016 at 2:11 pm said:

    Terima kasih Tuan Wahi atas perkongsian yang bermanfaat,mohon share untuk jadikan panduan=)

  3. Terima kasih tuan wahi atas peringatan ini…harap membantu menyedarkan kita semua…

Leave a Reply

Post Navigation

Analytic Code